Followers

23 April 2012

Apple Crumble Pie for minum-minum petang...








           Balik umah nengok ada byk epal merah kat dlm petiais...nie sure mak aku ler yg beli nie...tiba2 dlm kepala otak ligat nak buat apple pie...tapi dulu aku penah buat yg guna ready made puff pastry tu...akak aku suka ler..aku cam kurenggggg...apa lg...menggoogle ler segala resepi apple pie yg ada...akhirnya hati terpaut pada satu resepi nie...resepi di rumah kak Zai teratak Impian....nampak menyelerakan ko....apple pie dia...
aku terus BBM akak aku yg suka makan benda nie...yelah makan kalau tak berkawan tak best kan...tanyer dia kul berapa nak dtg umah mak...dia pun bila aku meroger ckp nak buat apple pie..laju jelah kan..



APPLE CRUMBLE PIE


Bahan-bahanUtk Crumble *loyang 18cm
  • 100g tepung gandum
  • 40g gula
  • 80g butter sejuk dr peti ais
  • sedikit garam
Utk Inti
  • 3 biji epal - kupas dan potong dadu
  • 2 sudu mkn gula perang
  • 1/2 sudu kecil serbuk cinnamon
Cara-cara
  • Satukan semua bhn crumble sehingga menjadi serbuk breadcrumb. ketepikan.
  • Dalam mangkuk lain, satukan semua inti dan gaul sebati. ketepikan.
  • Ambil sedikit dr adunan crumb dan tekan padat di dasar loyang.tk perlu terlalu tebal. (tp jika ingin lapisan tebal wat adunan crumble 11/2 adunan).Bakar sekejap dlm 10minit.
  • Kemudian masukkan inti. Tutup inti dengan menaburkan lebihan crumb tadi.
  • Bakar lagi suhu 180 hingga kekuning2an.
  • Siap dihidang. Enak juga jika dimasukkan ke dalam peti sejuk.

SELAMAT MENCUBERRR

No comments:

Post a Comment