Followers

09 April 2012

Apam Kukus Choc Chips



Apam nie dah lama buat tapi terlupa nak buat entry...hehehe tadi masa check2 gambar kat BB aku baru terperasan gambar apam nie...
so better aku update resepi untuk kemudian hari kut2 nak buat lagi kan..lgpun kan aku dah kata...blog nie kira harta pusaka yg aku tinggalkan utk 'Princess Balqis" ku..hehehe

Resepi asal dari kak Wan Citarasawan and kak wan bagi nama Apam Kukus Chocolate Rice...memandang choc chips aku masih byk ...so aku guna jer lah and derhakan sket nama and resepi kak wan itu...tapi still maintain sedap and gebusss ....ampunnn kak..larikkkkk

Apa yg aku perasan...anak2 aku...kureenggg sket ngan apam nie...diaorg lebih suka makan kek or muffin...sudahnya aku sedekahkan apam2 nie ker rumah jiran2 ku.....


Apam Kukus Choc Chips
sumber : Kak Wan Citarasawan

Bahan-bahan
200gm gula halus
2 biji telur
160ml air
200gm tepung gandum
1/4 sudu teh garam
1/2 sudu teh double action baking powder
25gm serbuk koko
1 sudu teh coklat emulco / 1 sudu teh serbuk koko hitam
1 sudu kecil ovalette
30gm coklat rice (ana ganti choc chips)




Cara-cara :
1.  Satukan telur, gula dan air.  Pukul hingga putih dan berbuih.
2.  Ayak bersama tepung, serbuk koko, garam, baking powder.  Masukkan sedikit demi sedikit di dalam adunan telur sambil di pukul perlahan hingga sebati.  Masukkan coklat emulco dan ovalette dan pukul dengan kelajuan tinggi sehingga adunan menjadi kental.
3.  Masukkan coklat rice dan kaup balikkan hingga rata.
4.  Panaskan pengukus.  Masukkan adunan ke dalam acuan yang di alas cawan kertas.  Jarakkan acuan supaya apam boleh mengembang sepenuhnya.  Tuang adunan hingga penuh.
5.  Kukus selama 15-20 minit bergantung pada saiz.

No comments:

Post a Comment