Followers

13 August 2012

Choc Chips Cookies ala Famous Amous.....





Choc Chips Cookies...ala Famous Amous nie...aku dpt hasil perkongsian dari Kak Chah opismet aku...
dia pun rajin gak BW blog org...eheheh kitaorg nie kalau free time tu jelah kejanyer...
dia dah buat 2 adunan lagi ko...and anak2 dia suka sgt...siap suh dia buat sample nak jual katanyer...
mula2 aku buat satu adunan....yelah ko..dia guna byk butter...sayang lak nak guna butter yg ada kat umah tu sbb selasa nie aku ada order 3 biji Marble Butter Cake@ Zebra Cake....
tapi lepas dah siap bakar satu loyang....anak aku dua org tu duk ulang ...makan...si adik ada perangai pelik yg suka makan adunan mentah...yg si abang lak makan yg dah siap masak...bau dia tak yah ckp ler...sampai neighbour aku yg jemur kain pun siap menegur lagi..siap suh buat satu adunan tuk dia...tak dpt nak menolong lah yer cik puan....bg resepi bole sbb saya nak  buat lg satu adunan tuk kakak2 saya lak....
hasil kejadian biskut nie memang sgt berpuas hati...rangup sgt...and sedang2 elok manis dia..sbb guna gula perang jer kannn.....lepas bancuh adunan aku perap dlm petiais selama 2 jam...sajer sbb aku penah terbaca petua kat mana entah dah tak ingat...kalau nak rangupkan biskut..sejukkan dulu adunan dlm petiais sekurang2nya 2-3jam...

Ok jom semak resepi ...masa lepas membakar cookies nie aku dah menayang kat fb aku...so ramai yg terbekenan nak resepi...

Chocolate Chip Cookies


Bahan-bahan ( Anggaran 200 keping )
375 gm tepung gandum
95 gm tepung jagung
240 gm gula perang
360 gm mentega / marjerin
4 sb serbuk koko ( aku tak letak..kes terlupa...tapi tak jejaskan raser cuma kaler dia terang sket)
1 biji telur
6 sb chocolate chips
6 sb chocolate rice (aku tak letak pun)
6 sb badam cincang (disangai sedikit)
6 sb kelapa kering / nestum (aku guna nestum lg sedap woooo)
1 st esen vanila
1st emplex (nie aku tambah nak kasi rangup)


Cara-cara
1.Pukul mentega dan gula perang hingga lembut.
2.Masukkan telur, esen vanilla dan gaul sebati.
3.Ayak tepung gandum dan tepung jagung dan masukkan dalam adunan mentega diikuti dengan choco chip, choco rice, badam dan nestum. Gaul sebati.
4.Bentukkan mengikut citarasa sendiri dan bakar 20 minit pada suhu 170C

No comments:

Post a Comment