Followers

29 June 2012

ZEBRA LINES CAKE...........Happy Birthday my Dear Frenz....




Mana belangnyer...apasal nama dia ZEBRA LINES....sure korang tertanyer2 kan???? sila angguk wpun aku tak nampak...hehehheheh
Kek nie aku buat bersempena besday KKS aku yg sorang tu...dah lama mengidam  nak makan kek Marble butter tu...aku duk nampak dia google resepi bagai..nak buat sendiri katanyer....cita2 kawan aku sorang nie memang tinggi tapi mixer takderlah..oven takde lah....

Dah lama aku nampak resepi menikam kalbu nie kat dapur Kak Zu "Semanis Gula" ...
punyalah cantik hasil kejadian kek kat rumah kak Zu tu...so aku terus decide nak buat kek nie tuk member aku tu...So jangan tanyer aku apa raser kek tu...sebab aku sendiri pun tak raser lg.. ( kalau ikut hati aku nak jer aku belah kek tu dulu nak tgk hasil kejadian..tp bila fikir2..eh mcm not nice ler pulak nak kasi org kita lak yg belah dulu) .....tunggu komen dari dia ekk...Kek nie banyak guna putih telur sebab tu kut tekstur dia lembut gebu mcm sponge cake...nanti aku suh dia potong and amik gambar k....
tuk anak-anak ku serta adik beradikku..tunggu mama ada masa baru mama buatkan hokeyyy ...dlm kepala hotak nie dah byk list cake yg aku nak cuba...masa jer yg membataskan segalanyer...
aiyooo dah byk merepek kat sini ..meh kita layan resepi...





ZEBRA LINES CAKE...

Bahan2
A: 250 gm telur putih ( dalam petisejuk )
50 ml cold water
170 gm gula castor
1 1/2 tsp ovelette
2 kuning telur
200 gm tepung superfine ~ ayak
3/4 tsp double action baking powder ~ ayak
1 tsp vanilla

B: 170 gm butter ( cairkan )
2 sudu besar susu pekat

C: 2 sudu besar serbuk koko

Cara2
Putar kesemua bahan A hingge kembang dan gebu
Masukkan bahan B dengan memutar speed paling perlahan
Ambil 1/3 adunan dan masukkan serbuk koko
Sediakan loyang 9 inci dan gris kannye
Scop kan 2 sudu besar adunan original ke dalam loyang dan scop kan 1 sudu adunan coklat .Ulang hingge habis dan taburkan almonds nibs di atas nye. Setelah di bakar akan terhasil lah belang nye.
Bakar pade suhu 180 C selame 50 minit

tips dari kak Zu~ jike kek sudah garing di atas nye tetapi kek masih belom masak  ~ tutup kan bahagian atasnye dengan aluminium foil dan teruskan membakar hingge kek masak dengan sempurna
.



No comments:

Post a Comment