Followers

29 April 2013

Moist Fruit Cake



Percubaan pertama buat kek buah...tapi yg nie versi kukus...actually aku nie bukan penggemar kek buah pun..kalau beli pun..mesti time raya jer lah...tu pun sebab mak aku suka benar makan kek buah nie...
Tapi disebabkan godaan dari blog kak CT DELIMA punya hal...maka aku gagahkan jua...try buat kek buah nie...


Memang tak rugi mencuba resepi nie..kek buah nie buka sajer moist wpun cuma guna kaedah membakar jer...malah tak berapa manis..sesuai dengan tekak aku nie...sehingga tak perasan dah berapa ketul masuk dlm perut aku nie...aiyooo habis diet ku ini...
resepi nie dpt byk gak tau..aku buat guna loyang 9x9...so jiran tetangga aku pun dapat ler merasa gak...


MOIST FRUIT CAKE
Sumber : CT DELIMA

Bahan-bahan :
380 gram susu pekat manis *
400 gram mixed fruits *
250 gram mentega *
1 cawan air * - 250 ml
2 biji kuning telur

3 cawan tepung gandum ( 380 gram)
1 sudu kecil baking soda ( 5 gram )
1/2 cawan jus pati mangga (boleh juga guna jus orange) Ana lupa nak beli orange..so guna ribena jer pun..ehheeh sedap juga hasilnya
Cara-cara :

1.  Masukkan bahan yang bertanda * dalam periuk. Masak atas api sederhana sambil dikacau sehingga mentega dan susu larut. Angkat. Bila sudah suam, masukkan dalam peti sejuk lebih kurang 3 - 4 jam.
2. Panaskan oven 170' C. Gris loyang 8 x 8 inci dan alas dengan kertas minyak. Ketepikan.
3. Keluarkan adunan susu pekat tadi dari peti sejuk campurkan dengan telur kuning. kacau rata.
4. Masukkan sedikit-sedikit tepung dan baking soda yang telah diayak kedalam adunan buah berselang seli dengan jus orange dan diakhiri dengan tepung. Kacau rata mengunakan spatula.
5. Bakar lebih kurang 50 - 1 jam.  Jangan overcook nanti kek kering. Simpan dalam bekas kedap udara.
Nota: Lebih lama disimpan, kek buah lebih lembab dan sedap

No comments:

Post a Comment