Followers

19 October 2012

Humming Bird Cake


HAPPY BURFDAY KAK FIDAH.....YG KE BERAPA YER?????






HUMMINGBIRD CAKE

Kek nie aku buat sempena besday rakan seperjuangku dlm dunia baking membaking nie....tiap kali gi beli bahan2 nak buat kek mesti saya tumpang akak nie...thanks kakak...kebetulan we lahir dlm bulan yg sama...time burfday saya dia buatkan kek...so turn dia saya lak kena buatkan kek....tapi kali nie ..akak nie sure terkezut sbb hubby dia msg saya suh buatkan besday cake tuk wife...so sweeeet kan...jelesnya saya...padahal masa akak nie belikan hadiah kat saya..dia dh siap msg kat saya...ko jangan susah susah balas hadiah nie pulak...heheheh tak susah mana pun...ada rezeki kita kongsi bersama..org memberi..kita membalas..heheheh

Bila saya bawak kek nie kat office tuk surprisekan besday girl ler kann...  ada yg tanya..eh kenapa nama dia Hummingbird ??sbb ko taruk burung kelicap madu tu ker dlm kek ko nie..hahahahahah
Jawapannya.kepada nama kek ni ialah...(nie aku copy dr blogger Sally Rashid) "Hummingbird Cake is such a lovely name for a cake. Although we do not know how it got its name, it does seem plausible that it may have something to do with how sugary rich this cake is - just like the nectar that Hummingbirds love to feed on. What we do know is that the recipe gained widespread popularity after it appeared in the February 1978 issue of Southern Living Magazine. We also know that the recipe was submitted by a Mrs. L. H. Wiggins of Greensboro North Carolina and consists of two layers of cake full of chopped pecans, crushed pineapple, and mashed bananas that are filled and frosted with a delicious cream cheese icing."
SOO ADA FAHAMMMMM.....!!!!! :)


Macam Kak  Sally nie cakap kek nie lebih kurang Carrot Cake...aaah memang betul pun cuma gantikan carrot with banana jer...mcm raser kek pisang yg ada rasa kekacang yg sedapppp...siyes sedap...and nie ler first time aku raser pecan nut yg sedap meletop tu...lemak manis bila dipanggang...padan ler mahal benor....
Bagi aku kek nie agak manis gak...next time akan ku kurangkan gula..or guna brown sugar sket...to balance raser manis pisang tu....tapi memang sedap ler kek nie...rugi kalau tak cuba...
 
 
 
 

HUMMINGBIRD CAKE
Resepi : Joy of Baking

1 cawan kacang pecan
3 cawan all purpose flour
2 cawan gula
1 sudu teh baking soda
1/2 sudu teh garam
1 sudu teh serbuk kayu manis
3 biji telur saiz besar (pukul dgn garfu jer)
3/4 cawan minyak sayuran (saya guna Canola)
1 1/2 sudu teh esen vanilla
1 cawan nenas tin (cincang/dadukan)
2 cawan pisang lenyek (saya cincang jer)

Cara-cara:
Panaskan oven 180C.
Panggang kacang pecan lebih kurang 8 min sehingga sedikit keperangan. Biarkan sejuk dan cincang. (saya cincang kasar2)
Dalam mangkuk satukan tepung, gula, soda, garam & serbuk kayu manis. Sebatikan dgn senduk atau whisk je.
Dalam mangkuk yang lain, satukan telur, minyak sayuran, esen vanilla, nenas, pisang dan pecan cincang. Kacau sebati. 
Masukkan ke dalam adunan tepung. Kacau lagi sehingga sebati. Adunan ni agak berat & pekat.
Masukkan ke dalam loyang yang telah dialas dgn baking paper.
(Saya buat kek ni sebiji terus..kalau nak jadikan 2 layer kena bakar dalam 2 loyang yer..sebab kek ni susah nak potong disebabkan ada kacang dan nenas di dalamnya.)
Bakar 180C selama 45 min. Bila dah masak terus keluarkan dari oven dan sejukkan atas redai sebelum diletakkan frosting.


Pecan Cream Cheese Frosting

1/4 cawan ulsalted butter
227g cream cheese
3 2/3 cawan gula icing (rasa lah yer..ikut tekak masing2)
1 sudu teh esen vanilla
1/2 cawan kacang pecan cincang

Cara-cara :
Pukul butter & cream cheese sehingga lembut. 
Masukkan gula icing sedikit demi sedikit dan pukul sehingga sebati.
Masukkan esen vanilla dan kacang pecan cincang.
Sapukan pada setiap lapisan kek dan juga pada keseluruhan kek.
-untuk frosting...ana still setia ngan cream cheese frosting yg Maklang ajarkan tu...memang sedap raser aiskrim...org yg berdiet pun bole surrender tau...eheheheh...
tak caya bole order kek yg guna frosting CC nie...(RV, Choc Indulgence, Carrot Walnut, Hummingbird)





No comments:

Post a Comment