Followers

19 September 2012

My First 3 Tiers Wedding Cake




Pertama kali dapat task nie...10x gak aku fikir..nak terima ker tak nie...sebab memang tak penah buat kek bertingkat nie...pengalaman lagi ler takde...cara nak cucuk tiang pun tak reti..nak beli tiang pun tak reti...selalu tengok dalam gambar jer...tak pernah terfikir..sebelum beli kena ukur bagai and ada bermacam2 bentuk tiang...


Adik aku memang kerja ngan orang katering..so everytimes ada wedding boss dia akan sponser 3 tiers Wedding Cake nie...adik aku kata tak kisah kek apa janji kek tu cantik...alamak aku nie tak reti nak mendeco bagai
first time gak aku google cara nak membuat teknik "Steam ButterCream" orang lain buat aku tgk licin jer..macam fondant pun ada...aku buat huru hara...bila dah tuang rupanya buttercream still pekat lagi...dah dia turun half jer..jenuh nak ketuk2 suh dia turun...taknak gak turun last2..aku ratakan jer guna spatula..tu yg jadi berbentuk tu..heheheheh...( Tak sabar nyer kes ler nie)


Tuan Sponser nak kek tema White Purple...mula2 dalam pala hotak nak kek kaler putih and deco with bunga purple...dua kedai aku ronda..takde gak stok bunga purple...alamak dah panik kejap ...so tukar plan balik..sudahnya curah buttercream kaler purple..and bunga kaler putih jer...nampak plain jer pulak...so aku tambah corak huru hara kaler putih..
aku tawakal jer hope boss adik aku tak komplen sangat...
oh ya kek kat dalam tu kek vanilla strawberry....resepi mcm aku buat marble kek jer..cuma aku marblekan ngan strawberry emulco...sedap...wangi semerbak time bakar kek tu...
size kek 10", 9" and 8"
next time kena buat size 12" 9" 7" kut baru nampak beza....nie yg tengah ngan bawah aku tgk dah dkt sama besar dah..heheheh takpe..for me nie ler pengalaman paling best aku dapat buat...if not..takkan aku sajer2 kan nak buat kek bertingkat bagai...

CLAP...CLAP...CLAP...For Myself...sambil tepuk bahu sendiri...ngeeee :))

2 comments:

  1. maaf gnggu . nk tnya cmne nk psg kaki kek tu? kena cucuk sampai dasar kek ke?
    l

    ReplyDelete
  2. maaf gnggu . nk tnya cmne nk psg kaki kek tu? kena cucuk sampai dasar kek ke?
    l

    ReplyDelete